آموزش اقتصاد

خلق/ تشخیص Alta Vista اشتباه استراتژیک مالی

Alta Vista

اگر یک تابلوی نقاشی را از داخل خرت‌وپرت‌های کسی، ۱۰۰۰ دلار بخرید و آن را در بازار ۲۵۰۰۰ دلار بفروشید، آیا ناگهان ارزش تابلو به صورت معجزه‌آسایی بالا رفته یا اینکه تازه بازار به ارزش آن پی برده است؟ ( ارزشی که آن تابلو از قبل هم داشت.)

وقتی Alta Vista از پرداخت یک میلیون دلار برای خرید گوگل منصرف شد، آیا ارزش گوگل کم بود یا Alta Vista ارزش آن را تشخیص نداده بود؟

اغلب اوقات، تاخیر واضحی بین خلق یک چیزِ مفید و تشخیص ارزشِ آن توسط بازار وجود دارد.
این فرصتی است برای دلالان و سرمایه‌گذاران تا قبل از تشخیص بازار، اقدام به خریدِ آن کنند.
و این فرصت و یا تله‌ای است برای خلق‌کنندگان (creators) که ممکن است به خاطر عدم دریافت تشویق و تمجید فوری بابت چیزی که ساخته‌اند، دچار یأس و ناامیدی شوند.

وقتی برای مشاهده‌ی ارزش‌گذاری و تشخیص، نگاهی به جهان بیرون می‌اندازیم، احتمالاً درباره‌ی ارزش ذاتی چیزی که خلق کرده‌ایم، گیج و سردرگم شویم. با گذشت زمان، شاید آن چیزها وارد عرصه شوند ولی در واقع این اتفاق نادری است.
خلق‌کردنِ چیزی بعلاوه‌ی پشتکار، می‌تواند به تشخیص و شناسایی محصول توسط بازار بیانجامد. ولی با این‌همه، خلق چیزی حتی اگر تشخیص داده نشود، هنوز هم یک تلاش ارزشمند محسوب می‌شود.

نوشته ست‌گادین/ ترجمه مصطفی منبری

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *